כולנו כבר מבינים שבשביל שנצליח דרוש תכנון. אנחנו עושים זאת על מנת להתוות לעצמנו מפת דרכים בים של חוסר וודאות. תחשבו על זה שאתם נוהגים בכביש בזמנים של פעם, איפה היה Waze ולעיתים גם את המפות שכחו. אגב, לא פלא שאחד הדברים שמדברים עליהם בייעוץ אסטרטגי זה תחושת אי-וודאות.
בשביל שנוכל להתכונן טוב יותר לקראת השנה הקרובה רצוי שנאמץ לעצמנו תכנית אסטרטגית שמכילה בתוכה את הבסיס:
1.תמצית מנהלים - בשלב הראשון, המטרה היא למפות ולארגן את עיקרי התוכנית ולהוות ריכוז ממוקד של התוכן שבתוכה. בשלב השני, מוציאים את התכנית לפועל כאשר מוודאים כי כלל צוות העובדים יודע ומבין מה עליו לעשות. פרק זה יכתב בסוף תהליך העבודה של כתיבת תוכנית השיווק והוא למעשה סיכום של תכולתה.
בעסקים קטנים בדרך כלל נוטים לוותר על כתיבת פרק זה, אך הוא בהחלט מומלץ אם החזון העסקי של העסק הוא להתפתח לחברה או תאגיד. בנוסף, כתיבת פרק זה מחייבת בעלי עסקים קטנים לתמצת ביעילות ובצורה ממוקדת את התוכנית עסקית-שיווקית של העסק.
2.חזון - היכן אתם רואים עצמכם בעוד כשלוש שנים, חמש שנים? זה הזמן לחשוב בגדול ולדמיין את זה בראש שלכם. החזון ייצר לכם את התשוקה שלה אתם זקוקים בשביל לצאת לדרך.
מטרות ויעדים - חלקו את השנה שלכם לפי עונות, חודשים, רבעונים, חגים עבריים, חגים בינלאומיים. כמובן שלא צריך להסתבך ולהתייחס להכול, אך כן מומלץ לבחור את השיטה שלכם ואיתה לקבוע יעדים ומטרות מוגדרות לטווח הקצר ולטווח הארוך.
3.מוצר ו/או שירות - הגדירו את המוצר / אוסף מוצרים / מוצרים נלווים / שירותים שהעסק שלכם ואתם מציעים ללקוחות. בכל רובריקה הגדירו את שם המוצר, מה הוא מכיל, עלויות. באשר לשירות הגדירו את אופן התהליך, זמן עבודה והמחיר ללקוח.
*טיפ: אם יש שירות שניתן ללקוח מרגע סיום ההתקשרות הוסיפו זאת בטבלה (כמה זמן).
4.מיקום גיאוגרפי של העסק - רשמו היכן העסק מתקיים בין אם זה בבית מגורים, משרד וכיוצ"ב. האם העסק גמיש מבחינת מיקום גיאוגרפי? חשוב לבחון זאת. מיקום גיאוגרפי גמיש של העסק בעל פוטנציאל צמיחה רב יותר. יחד עם זאת, חשוב לרשום את השפעותיו של המיקום הגיאוגרפי שלהעסק ואת ההזדמנויות הצפויות שלו בעקבות זאת. עם זאת, יש לקחת בחשבון ולחשב הוצאות צפויות בגין נסיעות ותחבורה.
5.תמונת מצב של העסק (עד) שנתיים מיום הקמתו - בפרק זה נתאר את השנה הראשונה של העסק בנפרד מהשנה השנייה שלה. בשנה הראשונה נרשום הוצאות, הכנסות, תזרים עסקאות וכל מה שאתם חושבים שיוכל להתקיים ריאלית בשנה הבאה בעסק. לאחר מכן רשמו מה יקרה בשנה השנייה של העסק מבחינת הוצאות, הכנסות, עובדים, תזרים עסקאות וכל מה שאתם חושבים שיקרה בשנה השנייה של העסק.
6.טבלת אקסל - איך שאנחנו אוהבים טבלת אקסל אה?😉 לא באמת אך כן חשוב שתהיה לנו טבלה שמארגנת במספרים את המוצרים שלנו: קו מוצרים 1, קו מוצרים 2 וכן אלה (ולרבות שירות). הוצאות קבועות, הוצאות משתנות, מאיפה התחלנו בתחילת החודש והיכן סיימנו את החודש.
7.סיכום - בפרק סיכום נגדיר את המסקנות שקיבלנו במהלך כתיבת התכנית. נרשום את החזון הגדול במשפט ומשם נמשיך למטרות ויעדים בטווח הקרוב ובטווח הרחוק. הוסיפו בסיכום תמצית שנה קדימה ושנתיים קדימה מיום הקמת העסק.
8.מתי יוצאים לפעולה? - בשביל שהתכנית אכן תתבצע צריך לצאת איתה לדרך. קבעו ביומן 'דד-ליין' וקדימה לדרך. אם לרגע עוברת בכם תחושת היסוס וחשש קל מעולה זה טבעי! זה הרגע לתעל את זה להישגיות מנצחת.
לסיכום, כבעלי עסקים אנחנו רוצים להגיע כמה שיותר מוכנים לשעת השין ובשביל שנוכל לעשות זאת כמה שיותר מדויק רצוי לתכנן תוכנית אסטרטגית לפחות שנה קדימה. אני יודעת שלא תמיד נרצה לעשות זאת ולחלקנו זה נשמע כמו תהליך ארוך ומסובך אך אני מבטיחה לכם שברגע שתהיה לכם תכנית כזאת ביחד והכל יהיה ברור ומוגדר יהיה הרבה יותר קל ותוכלו לקחת נשימה.
אם מעניין אתכם לשמוע על מפגש לתכנון אסטרטגיה > לחצו כאן.
נעים להכיר, קהילת וואצאפ אסטרטגיה למתחילים עם שני אלה :)
הקבוצה הוקמה מתוך היכרות אישית שלי עם אותם בעלי עסקים אשר מחפשים להעשיר את עולמם העסקי בכלים של תכנון אסטרטגיה, טכני, שיווק ומיינדסט שיכולים להצעיד את העסקים שלהם צעד אחד קדימה.
הקבוצה מתאימה לבעלי עסקים קטנים עד בינוניים, מנהלים בכירים, מנהלות משאבי אנוש וכל מי שחושב שהקבוצה יכולה לתרום ולהעשיר את עולמו.
*יום פרסום - א'.
*הקבוצה נעולה לדיונים שאינם רלוונטים.